اسعار النجيل الصناعى فى مصر ٢٠٢٣

اسعار النجيل الصناعى فى مصر ٢٠٢٣

Blog Single

اتكلمنا المقالة اللي فاتت عن مساحات الملعب الخماسي والسداسي والسباعي والملاعب القانونية ، اتسألنا كتير عن اسعار النجيل الصناعي واسعار الترتان المطاطي للملاعب المتعددة وقررنا تكون المقالة انهاردة عن اسعار النجيل الصناعي في مصر بشكل عام وهنتكلم برضو عن انواعها وبعض مواصفاتها وهنحدد الفرق بين سعر متر النجيل الصناعي في مصر وسعر متر الترتان المطاطي .

ازاي اعرف اسعار النجيل الصناعي في مصر 2018؟
اسعار العشب الصناعي تقدر تحددها من خلال أكثر من نقطة مهمين

1 – نوع شعرة العشب الصناعي وكثافتها
2 – بلد المنشأ والتكوين
3 – شهادات الاعتماد والجودة
4 – سعر العملة الصعبة
5 – الشركة المنفذة وارباحها
6 – طبيعة المكونات المستخدمة لتركيب النجيلة الصناعية
7 – الضمان الخاص بالنجيلة الصناعية

نوع شعرة النجيل الصناعي وكثافتها

النجيل الصناعي زي ما اتكلمنا قبل كدة هو بديل النجيل الطبيعي ويطلق عليه اسم النجيل الصناعي او العشب الصناعي او الثيل الصناعي وخلافه على حسب اختلاف البلد والنطق ولحد دلوقتى المتخصصين في تصنيع النجيل الصناعي بيحاولوا يعملوا منتج يحاكي النجيل الطبيعي في المواصفات ووصلوا بشكل كبير لمنتجات مطابقة للنجيل الطبيعي وكمان قدروا يصنعوا نجيل صناعي كثافتها وعدد الغرز الخاصة بيها زي النجيل الطبيعي بالضبط ويمكن افضل لكن مش كل المنتجات مواصفاتها زي بعض لانه فيه نجيل صناعي الشعرة الخاصة بيه سميكة او رفيعة او عريضة وهكذا وطبعا كل نوع بيفرق عن التاني بشكل كبير في السعر ده بالاضافة لعدد الغرز والكثافة الخاصة بعينة النجيل الصناعي ، علشان كدة نوع النجيل الصناعي وكثافة الشعيرات وعدد الغرز عامل مهم في تحديد سعر النجيل الصناعي في مصر او العالم بشكل عام وكمان عامل مهم في تحديد تكلفة ملعب النجيل الصناعي الخماسي او السداسي في مصر .

بلد المنشأ والتكوين

بما اننا بنتكلم عن اسعار متر النجيل الصناعي في مصر ، احنا هنتكلم عن المنتجات المتاحة في السوق المصري وده هيكون ترتيبه على حسب الانتشار ، في بداية دخول النجيل الصناعي في السوق المصري كانت منتجات النجيل الصناعي الاسباني والايطالي اكتر المنتجات المنتشرة وكان طبعا اسعار النجيل الصناعي غالية لكن بدأ النجيل الصناعي في الانتشار ودخل النجيل الصناعي التركي والصيني والماليزي والاماراتي والتشيكي واخيرا النجيل الصناعي المصري .

وللعلم ان علشان تشتري نجيل صناعي كويس لازم يكون مؤهل انه يتركب ويتلعب عليه ، طب ازاي اعرف انه مؤهل ؟

المتحكم في عملية النجيل الصناعي وجودته واعتماداته هي الفيفا لأنها المنظمة العالمية للرياضة بشكل عام ولذلك لازم تكون الفيفا موافقة على المنتج اللي هيتركب في الملاعب ، وعلشان تكون معتمد من الفيفا لازم تكون داخل الاتحاد الاوروبي ، وبالتالي لازم تكون من دول الاتحاد الاوربي ، علشان كده لما تيجي تشتري نجيل صناعي لازم تعرف بلد المنشأ للشعرة واتكون فيه وده بالتالي بيأثر على سعر النجيل الصناعي .

سؤال سريع : لو الشعرة الخاصة بالنجيل الصناعي وطبقة البادة ( السجادة اللي هيتخيط فيها شعر النجيل الصناعي ) من دولة تبع الاتحاد الاوروبي واتجمعت مثلا في مصر هل ده يكون معتمد من الفيفا ومطابق للمواصفات ؟ ؟

شهادات الاعتماد والجودة

دي اجابة السؤال اللي فوق هل فعليا النجيل الصناعي اللي اتجمع في مصر او تركيا او غيره من البلاد اللي مش داخل الاتحاد الاوروبي بيكون معتمد من الفيفا ؟
في الغالب شهادات الاعتماد بتكون خير دليل على مطابقة عينات النجيل الصناعي للمواصفات لان كل مصنع المفروض بيصنع اي عينات نجيل صناعي بيروح للفيفا لقسم الجودة بالتحديد وبيقولهم عاوز اعتمد العينات ولو مطابقة للمواصفات بيدفع مبالغ تأمينية علشان يضمنوا ان العينة بالمواصفات دي مش هتنزل او يطلع منتجات مختلفة عن اللي اعتمدها وبيستلم شهادة الاعتماد بمواصفات العينة كاملة وبيتكتب فيها اسم المصنع نفسه اللي تم اعتماده علشان كدة مش اي منتج هيتباع ليك بيكون مطابق للمواصفات ومعتمد من الفيفا وده طبعا بيأثر على سعر النجيلة الصناعية في مصر .
تعرف ايضا على المساحات القانونيه لملاعب كرة القدم

سعر العملة الصعبة

اسعار النجيلة الصناعي في مصر كانت قبل تعويم العملة الصعبة اقل بكتير من اسعارها الحالية ، لان جميع منتجات النجيل الصناعي المتاحة في مصر مستوردة وطبعا زي ما احنا عارفين ان الاستيراد مش بالجنيه المصري لذلك لما سعر الدولار زاد الضعف معظم المنتجات زادت الضعف وده بيأدي لزيادة سعر النجيل الصناعي في مصر

الشركة المنفذة وارباحها

في مصر بس .. اه في مصر بس اي حد عاوز يبيع اي حاجة بيختار اسم شركة ويعمل موقع وصفحة ويبيع بسبب انه مفيش رقابة وده بيؤدي ان المنتج ممكن يتباع ب 10 جنيه عند شخص متخصص في المجال وممكن يتباع ب 5 جنيه عند شخص غير متخصص في المجال
يعني هنقول مثال : في الفترة الاخيرة من مجال تجهيز الملاعب الرياضية بدأ العمال والفنيين يشتغلوا ويعملوا صفحات على الانترنت ويبيعوا نجيل صناعي انت متعرفش عنه حاجة ولا اي حد يعرف عنه حاجة وملهوش اوراق اصلا ولا شهادات لكن .. سعره اقل وده طبعا حاجة جميلة للمواطن المصري لانه دايما بيحب الفصال وبيدور على الأرخص وهو مش عارف هو بيشتري ايه
لكن لما تيجي تتعاقد مع شركة متخصصة انت بتختار منتج معتمد .. موجود كيان قانوني كامل تقدر تضمن بيها حقك لو حصل اي خلاف .. متاح خدمة الصيانة ودي لازم تكون في الحسبان ، علشان كدة الشركة المتخصصة هتلاقي اسعارها اعلى من اي حد بيقدم اي منتج في السوق المصري لانه مش هينفع يخاطر بإسمه وسمعته فيقدم جودة وكل شيئ ليه تكلفة
طبيعة المكونات المستخدمة ل تركيب النجيل الصناعي
هنيجي لاخر حاجة ومهمة جدا بتفرق بنسبة 2 % من سعر النجيل الصناعي وده بيكون حوالي 12 الف جنيه على الملعب الواحد يعني حوالي 12 جنيه في سعر المتر وهو مكونات النجيل الصناعي .

النجيل الصناعي بيتكون من :

* فنيين تركيب ( رقم واحد )
* رمل سيليكا
* رابر ( الحبيبات المطاطية )
* لاصق النجيل الصناعي
* التيب ( رولات لحام النجيل الصناعي )
كل العوامل دي بتكون مؤثرة في تكلفة النجيل الصناعي بنسبة كبيرة لانه ممكن الشركة اللي هتنفذلك الملعب توفر حوالي 12 الف جنيه من المكونات اللي فوق دي بس .
متاح تجيب فنيين يركبوا سعر المتر ب 10 جنيه ومتاح تجيب فنيين يركبوا ب 20 جنيه على سبيل المثال طبعا وده بيفرق جدا ان الملعب يتركب صح بكل مواصفاته القياسية ، متاح انك بدل ما ينزل الملعب بتاعك رمل سيليكا ينزل رمل مباني مع العلم ان رمل السيليكا انعم انواع الرمل ، الرابر ليه اكتر 30 نوع وخامة والفرق بين كل خامة والتانية حوالي 1000 جنيه وده طبعا بيفرق معاك لو هتنزل للملعب بتاعك 5 او 6 طن ، اما بقى للاصق والتيب فمعظم شركات النجيل الصناعي الغير متخصصة بيستخدموا بانر الاعلانات بدل التيب وكمان بيستخدموا مادة ( الكولة ) علشان يلزقوا النجيل الصناعي .
علشان كدة مهم جدا تكون عارف ايه المكونات اللي هتتحط في النجيل الصناعي .
كدة اتكلمنا ازاي تحدد سعر متر النجيل الصناعي في مصر وهنتكلم معاكم المقالات اللي جاية عن اسعار الترتان الخاص بالملاعب المطاطية زي التنس وكرة الطائرة وخلافه ، وكمان هنتكلم عن اسعار النجيل الطبيعي .
تابعونا على جراس ايجيبت ولو عاوز شركة مضمونة تنفذ لك ملعب اختار اي شركة من هنا واحنا هنضمنلك الجودة .
تقدر كمان تعرف ازاى تعمل مشروع انشاء ملعب رياضي نجيل صناعي وترتان
لو عندكم اي استفسارات اكتبوا تعليقات واحنا هنرد عليكم .


مشاركة هذا المقال:
نُشر بواسطة grassegypt
icon avatar

مقالات ذات صلة:

لا توجد تعليقات التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.